Sunday, June 19, 2011

AMARAN : ini serius!!Bahaya memakan IKAN!!

Assalamualaikum..
Ape khabar sume?sihat?aku k.o. sikit sebab kecederaan kat tekak aku ni belum sembuh lagi..huhu..

Korang percaya tak kalau aku cakap makan ikan tu boleh membahayakan nyawa??
Eleh..tipu lah..x logik la..
Tapi kes ni memang betul2 terjadi...kat sape lagi kalau bukan kat diri aku sendiri ni haa..huhu..

Yup,aku tercekik tulang ikan hang tau??masa tu aku tgh syok layan tv...then,tetiba..erk!
hah..gelak la..gelak..korang rasa benda ni x berlaku ke kat org2 dewasa mcm korang?
No.no.x mustahil tau..sedangkan kucing yg dah expert makan tulang tu pun boleh tercekik,inikan pulak manusia mcm aku nie...

Dan akibatnye merana la anak tekak aku ni...sakit woo..nak telan air liur pun rasa macam tulang tu mencucuk2 tekak anda dgn sesuka hati..tulang tu tak leh dikeluarkan n tak leh ditelan masuk ke dlm perut...it's stuck!!
dapat bayangkan tak feeling tu mcm mana?

Oleh sebab tak tahan sgt,aku pi la jumpe doktor..dia jolok2 n suluh2 tekak aku bila aku bukak mulut besar2 mcm nak telan burger 3 biji skali ngap.ok.sila jgn bayangkan mcm mana muka aku masa tu..
Doktor kata tulang tu dah takde,cuma tinggal luka bekas cucukan tu je..

Tapi kan,seriously,sampai skarang ni masih terasa lagi mcm tulang tu masih melekat kat kerongkong aku ni...nak minum sakit,nak makan apatah lagi..ape pun x boleh...huhu..

So korang sume,berwaspadalah semasa makan ikan ye...sebab aku ade baca pasal pengalaman org ni,dia sampai kena operate sebab dah terkena infection...seriau tak?!
Aku ni terus trauma nak makan ikan!!


Jadi,utk mengelakkan kejadian ngeri ini berulang lagi,jom ikut precaution steps ini :

1. Jangan makan ikan sambil tengok tv.

2. Jangan makan ikan sambil baca paper.

3. Jangan makan ikan sambil berborak @ ketawa t'bahak2.

4. Jangan makan ikan di tempat yg gelap a.k.a. di bwh sinaran bulan.

5. Nak lebih selamat lagi?jgn makan ikan terus.!!haha..

*perhatian : perkara ini perlu dipatuhi especially kalau makan ikan yg banyak tulang or duri2 yg halus...

Oh,korang rasa sume ni mengarut?terpulanglah..
Jgn nanti dah kena baru nak terpekik terlolong..
Masa tu,aku pun dah x leh nak tolong..

Ingat,pandu cermat jiwa selamat.
Makan ikan cermat2 anak tekak pun selamat..

Renung2kan n selamat beramal!!
^.^

9 hot people like this:

Ibnushukran said... [Reply]

sy cukup fav dgn ikan, tak percaya tnya kawan2... klu dapt ikan sekor,xsah klu tnggal tulang je, ngan kepla2 kene kekah.. haha.. lagi best klu rangup dan garing2,perhh..

petua klu lekat, cara paling mustajab,ikut cara Islam.. guna ayat suci Al Quran,insyaAllah dengan izinNya selamat.. orng cakap genggam nasi n gumpal, baca selawat, alfatihah n telan nasi tu..

Fifieyqa said... [Reply]

Ibnushukran : wah..kiranye awk ni hantu ikan la ye..hehe..
Sy dah buat cara tu b4 jmpe doc..alhamdulillah.menjadi.doc pun ckp dah xde tulang tu..cuma tu la..rase dia x hilang2 lg..huhu

anumuchan said... [Reply]

jgn la smapai tak makan ikan terus..hilang satu nikmat nnt..huhu

semoga cepat sembuh ye tekak tu..

Fifieyqa said... [Reply]

アヌム ちゃん
: huhu..tu la kak..kalau diikutkan,ikan tu fav sy gak,lg2 ikan cencaru..tgok la mcm mana nti..
Btw,thanx! ^^

Zaza said... [Reply]

logik3. brtul3

Fifieyqa said... [Reply]

zaza : logik kan kalau bnde mcm ni boleh terjadi..

Izyan Masri said... [Reply]

YAN KALAU MAKAN IKAN TAK TGK KIRI KANAN DH :D

ILA HonEyBuNNy said... [Reply]

selamat ila jarang makan ikan..hehe...

iya la...sakit ooo terkena tulang ikan....huwawwwawa...even kena dekat tangan pun da sakit..ehheh

Fifieyqa said... [Reply]

Izyan masri : bagus la klu cmtu..lebih selamat..

Honeybunny : tau xpe..merana hidup..wuuwuu