Saturday, January 24, 2015

Resepi : Sambal kicap dan sambal tutuk


Assalamualaikum

(sebenarnye entri ni dah lama tulis. baru hari ni nak post. haha.)

disebabkan ketiadaan idea nak update pasal ape, marilah kita main masak2 pada hari ni. huahahaha aku ni bukanlah masterchef ke ape. nak kata handal memasak tu jauh sekali. jauh panggang dari api kata orang. tak kesah la kan, asalkan dah lepas masak nasi tu dah kire alhamdulillah sangat. wakakaka.

aku ni pencinta sambal. aku tak boleh hidup tanpa sambal. kalau takde sambal, aku rasa ape yang aku makan tu macam bland je. tasteless. paham tak perasaan aku. so kepada bakal separuh jiwaku nanti (ecewahhhh.) jikalau awak pencinta sambal macam saya, makanye awak tak perlu risau sebab Inshaallah saya boleh buatkan untuk awak. cakap je nak sambal ape. sambal tumis, sambal kicap, sambal tutuk, sambal belacan, sambal asam. bisa diatur sih. tapi rasa belakang cerita la ek. hahahaha. **tetibe buat iklan promote diri sendiri pulak dah kenapa kau ni? =,="

okey la tanpa berbasa basi merepek merapu lagi, marilah kite teruskan ke agenda seterusnye. I bet semua orang pun tau dah nak buat sambal nih. maybe cara je ade yg beza sikit.

(gambar ni repost je from my ig. haha.)

1. Sambal kicap
2015-01-11 12.04.54 2

for me, sambal kicap ni bersifat universal. ape2 makanan pun boleh ngam dengan sambal kicap nih. dengan ikan goreng, ayam goreng, pisang goreng, telur goreng, mee siput. semua lah. plus sambal ni pun lebih tahan lama.

basically, the ingredients are:
2 ulas bawang putih

Cili api ke cili padi aku pun tak sure. tapi aku panggil lada je. haha. (secukupnye la. ikut nak buat sambal banyak mana.)

Kicap.

Gula & ajinomoto secukup rasa.

cara-caranye,
1. as for me, I would prefer untuk goreng terlebih dahulu bawang putih dan cili tu. biar tak sakit perut gitu. haha.

2. lepas tu, grind gula dalam lesung sampai halus. and then baru tumbuk bawang putih followed by cili tadi. tumbuk sampai halus tau. kalau boleh sampai biji2 cili tu disappear. haha.

3. then, masukkan dalam bekas, tambahkan kicap & ajinomoto. gaul kasi sebati. siap! kacang je. kicap tu jangan banyak sangat pulak, kang cair sangat tak sedap. hehe.

**untuk sambal kicap yg lebih tahan lama, elakkan tambah air ye. kekadang tu kalau biar lama sangat, rasa dia jadi pelik sikit. haha.

2. Sambal tutuk
2015-01-11 12.07.07 1
mamma mia. one of my favourite! heheh. sambal tutuk aku tak sure la berasal dari mana. bunyi macam jawa je kan. haha. konsep nak makan dia memang kena biar je dalam lesung. haha. takde la tu family aku je. sambal tutuk ni sedap kalau dimakan dengan sayur2an berkuah contohnye kalau kite masak kentang masak bening ke, kubis masak bening ke. sedap kau. tau kan masak bening tu ape. heheh. kekadang tu aku makan camtu je. hahaha.

the ingredients :
5 biji bawang merah (dihiris halus)

3 ulas bawang putih

ikan bilis (segenggam ke 2 genggam pun boleh)

cili api/cili padi/lada (secukupnye lagi banyak lagi bagus. haha)

1. caranya senang je. goreng semua bahan kat atas tu. goreng satu2 la ye. kang goreng sekaligus dah jadi ape pulak. haha. goreng ikut turutan kat atas. kang goreng cili dulu nanti meletup2 dah takut nak goreng yang lain. =P

2. dah tu, tumbuk semua tu dalam lesung. untuk hasil maksima, tumbuk ikut urutan. mula2 cili, pastu bawang putih, bawang merah and lastly ikan bilis. cili kasi lumat ye. yang lain tu sedang2 la. ikan bilis jangan hancur sangat la. nanti tak rasa.

3. lastly kite gaul semua tu kasi sehati sejiwa. gitewww. senang kan!! pejam mata pun boleh buat. hahahah.

4. untuk sambal ni, aku tak letak pape perasa pun. sebab ikan bilis tu dah rasa masin. tapi kalau nak letak ajinomoto sikit pun boleh. ikut citarasa.

**some ade yg letak tempe kot kalau tak silap. aku pun tak ingat sangat.

2015-01-11 12.56.23 1
tadaaaa. inilah dia contoh menu yg aku makan dengan dua2 sambal ni. nampak sedap kan. ikan goreng + sambal kicap, petola masak bening + sambal tutuk. cissss aku yang tulis ni pun dah terliur pulak. banyak kan sambal yg aku makan. huahuahua. harap maklum la ye. aku ni tak pandai sangat nak masak yg kompleks2 ni. =,=

okeylah. selamat mencuba!! haha macam poyo je bile cakap macam nih.

0 hot people like this: